موشن گرافیک چیست؟

 موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک تشکیل شده است.

تصاویری همچون وکتورها و تصاویری که عموما با برنامه های گرافیکی مثل فتوشاپ و … ساخته میشوند.

موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا توسط برنامه های مالتی مدیا همچون ادوب افترافکت ساخته میشوند.

نرم افزارهای ساخت موشن

 موشن گرافی به ویدئو های کوتاه یا تیزرهای تبلیغایی می گویند که با استفاده از نرم افزارهای های گرافیکی تولید می شوند.

جان وینتی اولین کسی بود که این کلمه  را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد.

موشن گرافیک را میتوان اینگونه تعریف کرد:

دانش ادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن های دوبعدی، برنامه های آموزشی و … کاربرد دارد.

  • عدم نیاز به دوربین و نور و فیلمبرداری
  •  عدم نیاز به بازیگر
  •  استفاده از رنگ های جذاب
  • تصاویر گرافیکی متنوع و
  • خلق افکت هایی با جذب مخاطب

همگی دلایلی هستند که این روش امروزه جزو پرطرفدارترین روشها به ویژه برای تبلیغات مورد استفاده است.

ساخت موشن بدون نیاز به دوربین
موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود.

انتقال محتوا با این روش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است.

از جمله اینکه می‌توان محتوا را به‌صورت تأثیرگذارتر و جذاب‌تر در زمان کوتاه‌تری به مخاطب ارائه داد.

در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده است. و از قابلیت های انتقال محتوا و پیام استفاده می شود.

اگر چه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است؛

اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.

موشن ها می‌توانند به‌صورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وب‌ سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که قابلیت نمایش ویدئو را دارند نمایش داده شوند.

شاید به تازگی موشن گرافیک های تبلیغاتی با حالت های دوبعدی را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام دیده باشید، که با شخصیت های کارتونی طراحی شده اند.

معمولاً مخاطبین در فضای مجازی ترجیح میدهند فیلم های جذاب را انتخاب کنند.

پس باید ویدئو هایی را بسازید که در یک نگاه هر کاربر آنلاینی را ترغیب کند روی موشن گرافیک شما کلیک کند.

این یک علم جدید در ایران محسوب میشود. اخیراً علاقه مندان زیادی را نیز به خود جذب کرده است.

هنر موشن گرافی القای حس است. نه صرفاً زیبایی ظاهری!

پس باید در کمترین زمان بتوانیم با ساخت یک ویدئو کوتاه، مفهموم را برسانیم.

 یک هنر ساده در عین پیچیدگی

موشن گرافیک را میتوان خیلی حرفه ای با صدای یک گوینده ترکیب کرد. بدون نیاز به دوربین حرفه ای و تجهیزات یک استودیو.

هر موضوعی را با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت نمایش می دهد.

معمولاً یک تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک را هر کسی تمایل دارد یکبار هم که شده، تماشا کند.

فرض کنید شما قصد دارید آموزش زبان انگلیسی بدهید و برای این کار نیاز به تبلیغات دارید.

روش های مختلفی وجود دارد ولی یکی از بهترین روش های مد روز، استفاده از تصاویر باکیفیت یا تیزرهای موشن گرافیک است.

موشن گرافیک ساده در عین پیچیدگی

خیلی ساده میتوانید با طراحی چند کاراکتر کارتونی به همراه صدای خودتان،
خیلی ساده در دل مخاطبان بروید.

چون با کودک درون آنها ارتباط برقرار کرده اید.
موشن گرافیک یک راه خیلی ساده برای انتقال احساس تان به افراد است.

قبل از اینکه تصمیم به تبلیغات گسترده بزنید شاید داشتن یک تیزر معرفی
خیلی سریع تر شما را به هدف تان نزدیک کند.

انواع موشن گرافیک ها

ویدئو رئال

ویدئوهایی هستند که در آن، از فضاهای واقعی، فیلم‌برداری می‌شود و اطلاعاتی را گزارش می‌دهد.

در ویدئو رئال‌ها از طرح‌های گرافیکی استفاده خاصی نمی‌شود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلم‌برداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.

ویدئو رئال

ویدئو موشن

این دسته از موشن ها، تلفیقی از فیلم‌برداری و گرافیک هستند که عمدتاً این گرافیک ها، علاوه بر افزایش جذابیت، برای نمایش اطلاعاتی به کار می‌روند که با فیلم‌برداری قابل‌ ارائه نیستند.

استاپ موشن

استاپ تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی می‌شود.

در این شیوه، اشیا به‌ صورت کم و جزئی حرکت داده می‌شوند و از هر حرکت عکاسی می‌شود.
سپس تمامی عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده می‌شود تا حس حرکت را القا کند.

موشن‌ گرافیک

عموماً در آن‌ها از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود .برای طراحی گرافیک آن از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره می‌گیرند.

ارائه محتوا به‌ این صورت  به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.

موشن گرافیک

اینفو موشن

اینفو موشن ها ویدئوهایی هستند که در آن‌ها از تکنیک اینفو گرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌کنند.

در واقع گرافیک و حرکت به گونه‌ ای استفاده می‌ شود که بتوان از تکنیک‌ های اصلی اینفو گرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.

شاید شما هم موشن‌ ها را در قالب ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی زیاد دیده باشید.

عموما مخاطبین شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتوای جذاب و متفاوت را دنبال کنند.

لذا موشن به دلیل جذابیت در استفاده از رنگ، شخصیت و فضای متفاوت کاربرد زیادی پیدا کرده است.

اینفو موشن

شروع به کار در زمینه موشن گرافیک:

در صفحه یک مربع میبینیم.میچرخد و به زیبایی تبدیل به یک لوگو میشود که کاملا منطبق بر روی بکگراند است و اطراف آن عناصر متحرک قرار دارند.

همه چیز( رنگ، شکل و حرکت، صدا و نوشته) با یک هارمونی روی صحنه ایجاد می شود.

هر جز از این صحنه به پشتیبانی از پیغامی که می خواهد فرستاده شود به وجود می آید.شروع موشن

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند.

اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد.

گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.

انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.

انیمیشن غالبا به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد.

اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد.

از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.

غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … .

اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و … نزدیک است.

آثار انیمیشن بیشتر با تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی معمول تر است.

اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی تدوین میشوند
که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

مزیت های ویدئوهای تبلیغاتی با سبک موشن گرافیک :

۱-تیزرهای موشن گرافیک روشی عالی برای توضیح مفاهیم پیچیده هستند :

مفاهیم پیچیده با موشن گرافیک

تیزرهای موشن گرافیک راه حلی کم هزینه و آسان برای مجموعه هایی است که قصد دارند مفاهیم پیچیده ای را با روشی راحت به مخاطبان خود ارائه دهند.

این به این معناست که اگر شما استارت آپی هستید که احتیاج به ترویج مطالب تبلیغاتی خود و توضیح روند کسب و کارتان دارید، ویدئوهای موشن گرافیک می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

۲- موشن گرافیک قابلیت ترکیب بسیار بالایی دارد :

قابلیت ترکیب در اینجا به این معنی است که موشن گرافیک می تواند به شکلی اعجاب انگیز رنگ ها، المان های گرافیکی و صدا را جهت هرچه جذاب تر شدن ویدئو با هم ترکیب کند

که این موضوع کمک زیادی به اثرگذاری محتوای تبلیغاتی خواهد کرد.


بدون اغراق می توان گفت ویدئوهای موشن گرافیک ارزش هزاران هزار کلمه را دارا می باشند چرا که از روشی جذاب برای انتقال مفاهیم بهره می برند.

۳- موشن گرافیک اطلاعات خسته کننده را به محتوایی جذاب تبدیل می کنند :

موشن گرافیک علاوه بر قدرت زیادی که در انتقال مفاهیم پیچیده دارند، می توانند موضوعات خسته کننده ای مثل آمار و ارقام و گزارشات سازمانی را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان انتقال دهند.

به طوری که مخاطبان از دیدن همان مطالب خسته کننده نهایت لذت را ببرند.

این ویژگی می تواند یکی از مهمترین دلایلی باشد که تیزرهای موشن گرافیک را هر روز محبوب تر می کند.

۴- موشن گرافیک یکی از سبک های رسمی برای ارائه محتوای ویدئویی است :

در میان سبک های ویدئویی ارائه دهنده مفاهیم، موشن گرافیک یکی از رسمی ترین آن ها به شمار می آید که در عین حال جذابیت و محبوبیت بالایی نیز دارد.

۵- موشن گرافیک می تواند عملکرد یک محصول را در ۱ ثانیه توضیح دهد:

شما احتیاجی به محتوای خسته کننده و پیچیده برای توضیح ویژگی های محصولات خود ندارید،

در عوض می توانید با بهره گرفتن از این سبک  و تنها با حرکت دادن عناصر گرافیکی مخاطبان هدف خود را به راحتی به درک اینکه چگونه محصول شما کار می کند برسانید.

۶-  به راحتی می تواند با تکنیک های دیگر ترکیب شود :

یکی از ویژگی های بسیار مهم در این رابطه،  قابلیت ترکیب آن با دیگر سبک های ویدئویی مانند رئالیتی یا واقع گرایانه، انیمیشن های کاراکتری، سبک های وایت بردی و دیگر استایل های ویدئویی است.

همانطور که ملاحظه فرمودید موشن گرافیک با وجود مزیت های فراوان و مهم تر از همه پائین بودن هزینه تولید، به یکی از پرطرفدارترین سبک های تبلیغات ویدئویی بدل شده است که می توانید به خوبی از آن در راستای اهداف کسب و کار خود استفاده کنید.

تیزرهای موشن گرافیک برای فضاهای اینترنتی، شبکه های اجتماعی و یا پخش در وبسایت :

در صورتیکه قصد تبلیغات در اینترنت، شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و یا حتی درج تیزر در وبسایت خودتان را دارید، تیزر موشن گرافیک بهترین انتخاب شما خواهد بود.

موشن گرافیک در شبکه های اجتماعی
با سفارش ساخت یک تیزر  کوتاه، جذاب، کلاسیک یا اکشن و مهیج، محصولات یا خدمات خود را در فضای مجازی معرفی نمایید.

همچنین راه اندازی کمپین تبلیغاتی از این طریق بسیار مطلوب و اثربخش خواهد بود.

این سبک جدید تبلیغات با توجه به اینکه با هزینه ای کم، مخاطبان بسیاری را جذب می کند،

مورد توجه بسیاری از شرکت ها و تولید کنندگان قرار گرفته است.

ویدیو تبلیغاتی برای محصولات

ویدیو  تبلیغاتی در دسته بندی انواع موشن گرافیک می تواند زیر مجموعه ویدیوهای توضیحی باشد، اما کاربرد آن کمی متفاوت است.

موشن گرافیک توضیحی روی یک مفهوم تمرکز می کند در حالی که موشن  تبلیغاتی بیش تر روی محصول تاکید دارد.

ساخت این نوع موشن  روشی عالی برای معرفی محصولات شما و روش استفاده از آن است.

زیرا گاهی ابهام مخاطبان درباره کاربرد یک محصول باعث می شود فروش آن محصول افت کند

ولی با استفاده از یک ویدئو موشن تبلیغاتی که کاربردهای محصولات شما را به خوبی نمایش دهد می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
یکی از کاربرد های رایج موشن گرافیک همین ویدیو های توضیح دهنده است.

در این روش یک فرایند پیچیده را به بخش های کوچک تقسیم می کنند و با کمک آن یک توضیح قابل فهم به کاربر ارائه می دهند یا به توضیح استفاده از محصول می پردازند.
یک ویدیو یا انیمیشن تبلیغاتی میتواند کسب و کار شما را متحول کند

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یا انیمیشن تبلیغاتی:

در معنای لغوی به حرکت دادن تصاویر گرافیکی  می گویند ، ولی در عمل به ترکیب کردن تصویر ، صدا و حرکت می گویند.

موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا ساخته میشوند.

مهم ترین فواید موشن گرافیک چیست ؟

تحریک احساس مخاطب

یک موشن گرافیک با کیفیت ، نه‌تنها توجه مخاطب را جذب می‌کند، بلکه می‌تواند با احساسات فرد و ناخودآگاه او ارتباط برقرار کند.

این ویژگی امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید احساس مد نظرتان را به مخاطب منتقل کنید.

موسیقی تأثیرگذار، صدای تاثیر گذار گوینده و جلوه های تصویری با هم می‌توانند به شما یاری دهند تا پیام موثرتری انتقال بدهید.تاثیر صدا

انتقال سریع اطلاعات

ارتباط visual بسیار مؤثر است زیرا این نوع ارتباط را مغز سریعتر و ساده تر پردازش میکند.

در حقیقت پردازش اطلاعات بصری تقریباً بلافاصله (حدود 13 m.s) اتفاق می‌افتد. به همین دلیل پردازش چیزهایی که “می‌بینیم” برای ما ساده تر است.

موشن گرافیک کمک می‌کند تا اطلاعات پیچیده تربه بخش‌های ساده‌تر شکسته شده و پیام مطلوب به‌سادگی و وضوح منتقل شود.

از این ویژگی می‌توان در تولید ویدیوهای آموزشی، نمایش فعالیتهای ترتیبی پشت سر هم و نمایش پروسه های پیچیده و مفاهیم انتزاعی استفاده کرد.

راحتی کاربر در دریافت پیام

کاربران شبکه های مجازی و صفحات وب، سایتهای زیادی را به تماشای ویدئو اختصاص می‌دهند.

با وجود ویدئو لازم نیست مخاطبان، انرژی زیادی را صرف خواندن متن و جستجو و استخراج اطلاعات نمایند.

کافی است روی دکمه پخش کلیک کنند و اطلاعات موردنظرشان را به آسانی دریافت کنند.

ارائه اطلاعات بسیار در مدت زمان کم

طول اغلب بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه است. هنگامی‌ که الزامی است یک تاثیر فوری بر مخاطب داشته باشید استفاده از موشن گرافیک به‌ شدت مفید و موثر است.

تحقیقات نشان داده که به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی، حتی تماشای یک ویدئو 10 ثانیه‌ای از یک برند می‌تواند به افزایش آگاهی مخاطبان از آن برند کمک کند.

با این کار می‌توان پیام یک مقاله 1500 کلمه‌ای را در یک دقیقه منتقل کند و یک فرآیند پیچیده را در 30 ثانیه توضیح دهد.

ساخت موشن در کوتاه ترین زمان
در آخر باید به این مطلب مهم اشاره کرد که موشن گرافیک تنها محدود به حرکت دادن متن و عناصر بصری نیست، بلکه آمیزه‌ای از هنر، تخصص و خلاقیت است.

موشن گرافیک ابزاری مدرن و قدرتمند است که به‌ خوبی می‌تواند ما را به سلایق و احساسات مخاطبینمان پیوند دهد.